Ett rent gnällinlägg och magsjuka – dag 4 efter operation…

Igår började dagen redan 05.30.
Man sover ju lite som en kratta. Speciellt när det skall tas prover var och varannan timme.

Men jag fick en trevlig kaffestund med en av de mer långvariga patienterna och jag tackade gud att jag skulle få åka hem.

Vandrade en del. Träffade läkare och dietist och fick en hel bunt instruktioner om mediciner och vitaminer. Sedan var jag ready to go.

image

Sjuktaxi hem och möts av kattspyor i halva sovrummet. Icke att rekommendera som nyopad. Man är inte lika rörlig.
Hämtade barn, handlade och kom så småningom hem.
Att köra bil är väl heller inget jag gärna gör just nu då det är en ganska obekväm position.. men handla måste man.

Finally hemma. Trött som ett blockmongo. Ont som en tok och tänkte för en kort stund att: why, why stannade jag inte en dag till. Jag är inte redo.

Ett piller och i säng tidigt. Sov oroligt tills klockan ringde 06.00.
Insåg att smärtan var likadan och tackade återigen högre makter för att det faktiskt var skoldag för liten och jag kunde spendera dagen liggande.

Vilket jag gjorde. Delvis. Men utan resultat.

Så kom barnet hem med bussen. Grön i ansiktet. Åksjuk trodde hon ..
Och spydde ner hallen.

Sedan har det lixom bara fortsatt..det kräks och kräks och jag tycker så vansinnigt synd om det lilla livet. Magsjuka är skit!

Det är inte mer än någon vecka sedan jag glatt sa till frugan att: nu har det banne mig vänt! Första året sedan liten föddes som vi inte varit magsjuka.
Man skall inte säga så. Jag vet ju det!

Förövrigt all cred till Frugan och hennes make som handlade åt oss så vi slipper tänka på det. Man är ju aningens låst här ute. Och att ta liten i bil var ju självfallet inte att tänka på!
Vänner som dom växer minsann inte på träd. Alldeles unika och så tacksam att dom är våra! ♡

Så kommer EgoElin. Jag är så in i helvetti rädd för att bli smittad. Med smärtan som råder och nyopad så känns det som att det lätt kan bli fel om man skall börja irritera tarmen med magsjuka. Man kan ju tydligen inte kräkas men torrkräkas kan man och även det gör ont. Med hel mage.

Det är i sådana stunder jag kan ångra. Känna att: vadfan har jag gett mig i?
Jag är just nu knappt kapabel att komma upp ur soffan eller röra mig.
Än mindre att bära hinkar, skura golv och tvätta.
Och ja, så är jag så jäfla rädd för smitta.

Skitskitskitdålig kombo när ungen behöver allt gos i världen och mamman knappt vågar hålla henne i handen.

image

Sjukt otillräcklig just nu.
Sjukt ynklig. Sjukt ensam.

Fan för timing som aldrig timar helt enkelt!

Nu skall jag invänta nästa spya som bör komma inom 30 min innan jag försöker lägga mig i någonlunda ryggläge.
Bättre dag imorgon tack!

//Fröken Gnäll
 

4 thoughts on “Ett rent gnällinlägg och magsjuka – dag 4 efter operation…

  1. Skulle du få magsjuka blir jag imponerad.
    Har inte blivit magsjuk sen 28/5 2009 (operationsdagen) och tror inte nån opad jag känner nånsin fått kräksjuka.
    Diarré däremot kan du få istället för att kräkas, men hey, det är du la van vid? :p
    Lycka till nu och glöm inte vitaminer och att äta. Hela tiden. Men liiiiiite annars dumpar du och DET är inte kul och enda boten är att sova, vilket du såklart inte kan med Liten hemma.
    0,5 dl (MAX!) en gång i timmen is the trick! Och ingen alkohol, du kommer bli skitfull på EN öl liksom!

    • Trodde egentligen inte heller det men läste senast igår om en tjej vars vart opad i feb och låg magsjuk nu. Förvisso torr-kräkningar men still. Ont.
      Och jo, skall sköta både vitaminer, sprutor och mat. Känns som att det är lite grejen för att det skall funka. Ölen får vänta.
      Blir nog bra om ett par veckor!

      • Torrkräkningar lär du få uppleva om du dumpar. Annars kan jag ge ytterligare ett tips från coachen:
        Känns det som att du ska kräkas eller OM du torrkräks: drick MASSA vatten samtidigt!
        Då kommer vattnet ner och vänder och du kräks utan att magen (den lilla du har kvar) tar för mycket stryk.
        Annars är det en sjukt bra idé att köpa Postafen på Apoteket och käka i förebyggande syfte (åksjukepiller, tar bort illamåendekänslan) om du behöver torka spy från Liten eller om du bara vill ha sinnesro.
        Å andra sidan går ju magsjuka över på ett dygn typ så du klarar dig nog. Handsprit is the shit!
        Krama liten hur mkt du vill men TVÄTTA HÄNDERNA innan du stoppar nåt i munnen.

        Bra med alkoholen.
        Ska iofs bli skoj första gången du dricker och gör massa idiotiska saker som du inte kommer minnas.
        Efter en öl. :p
        Fyllorna blir dock betydligt billigare i framtiden och DET min kära vän är ju ett stort plus! :D

        Har du frågor eller är orolig över nåt kan du alltid skicka sms eller ringa.
        Jag kände mig jävligt ensam och rädd efter min op men du har ju en fördel där. Och jag hjälper/peppar gärna.
        Sjukt stolt och glad att du gjort detta ska du veta!
        Tro mig: NU BÖRJAR LIVET! <3

        • Tack! Det blir nog bra. Och billigt! handsprit går det åt i massor. Blir nog bra bara liten blir frisk som sagt. En dag i taget!
          Och tack!

Kommentera

