Nu skall vi snacka pulver och viktnedgång!

I alla landsting gäller olika regler. Och för olika personer.
Men Oftast behöver man gå på flyt x antal veckor innan en Gastric Bypass.
I mitt fall 6 veckor. Och för att jag då skall bli godkänd måste jag ner 13 kg.

Den tanken kändes jäfligt oöverkomlig för sex veckor sedan vill jag lova! Så in i bomben!

Innan jag började ville jag inte uttala mig så mycket om flytperioden i bloggen. Jag känner mig och min karäktär. Jag vet att jag har failat innan. Jag vågade inte säga för mycket. Feghet kanske men jag visste inte hur överjävligt det skulle bli. Det är ju inte direkt som att man är van vid att Inte äta. Även fast jag är den första att erkänna att jag äter både alldeles för sällan och när det väl inträffar – Alldeles fel.

För mig är detta som att lära sig äta på nytt. Jag måste lära mig rutiner. Jag måste ändra om kosten. Att äta fler gånger om dagen. Ett helt nytt ät/beteendemönster. Skitsvårt. På riktigt! Bara att få i sig 6-7 påsar shake om dagen är skitsvårt. Hade jag pallat soppor som det är lite fler kalorier i hade det blivit lite färre. Men det går inte. Det är för tjockt. En halv kopp.. Inte mer. Det känns som slöseri med pengar.
För billigt, det kan man inte påstå att det är.

På onsdag har jag gått tre veckor på flyt. Endast pulver. Nästan. När tandvärken härjade som värst en vecka så gick det lite si som så. Fick i mig alldeles för lite pulver och ja .. det var ingen bra vecka helt enkelt.
Men döm av min förvåning när jag ställde mig på vågen idag…
Minus 10 kg! Say what?

Har JAG verkligen klarat av det? Och ja, jag klappar mig själv på axeln. För jag Är stolt över mig själv. Och jag har varit sjukt tveksam till hur detta skulle gå. Men det Går. Faktiskt!
Nu är det bara att hålla ut i det tänker i 4 veckor till. Sedan smäller det!

Och sedan är det såhär – Att rasa i vikt kan dom flesta. Jag inser oxå det. Det svåra är att hålla sig där.
Sedan är det självfallet annorlunda för en person som skall ner 10 kg än för en som skall ner 60 kg.
Det Är svårare. Så är det bara.
Jag kommer inte kunna gå ner 60 kg och stanna där. Jag kommer rasa upp. Jag kommer må dåligt och känna att jag svikit mig själv ännu en gång. Jag vill inte det.
Jag vill ta denna chansen till att få tillbaka mitt liv. Min kropp. Min energi.

Och återigen – detta är ett verktyg. Inte en quickfix. Jag inser om och om igen och dess mer jag läser att det kräver jobb och vilja. Och om att jobba med sina spöken.

Men ja, jag är på väg. Jag har tron på mig själv.. På att det kommer funka. På att jag inte kommer faila.
Och detta är min nyckel till ett bättre och friskare liv!

Och hörrni … 10 kg på mindre än tre veckor … Inte illa pinkat va? ;)

Och så småningom kanske det kommer lite före och efter bilder … om det finns intresse.

7 thoughts on “Nu skall vi snacka pulver och viktnedgång!

  1. Fan vad bra du är!
    Helt sjukt duktig!
    Och du är så klart över att det kommer att bli ups and downs!
    Jag tycker du har tagit ett bra beslut för dig själv!
    Det här är fortsättningen, på något nytt.

    Jag hoppas du skriver mer om detta!
    Och postar bilder!

    Kram.
    (Fan vad bra du är tjejen!)

Kommentera

