Från vrede till tårar och lite kyrklighet på det…

10906137_395530970594072_7953581046621913829_n

 

Precis som jag var heligt förbannad igår har jag varit extremt känslosam idag.
Fällt några tårar. Både hemma och i kyrkan.

För det var  visst gudstjänst idag. Som jag kind of hade missat om vi inte hade fått ett sms för ett par dagar sedan.
Liten och kören skulle sjunga.
Fint i vanlig ordning.
Och jag gillar prästen. Han är … soft. Kan man säga så om en präst? Han har som en skön attityd. Och humor. Har inte riktigt tänkt på ”kyrkans folk” på det viset.
Mer torra, knaggliga, gamla och trista. Inser att jag har en del fördomar att jobba med.
Men ständigt lär man sig nya saker.

Att jag som 31 åring skulle stå i en halvt fullsatt kyrka och sjunga … och göra tillhörande rörelser med bänkkamraterna… Det var otänkbart fram tills idag.
Och jag skall inte säga att det inte var jobbigt. För det var det. Skitjobbigt.. och högst obekvämt. Hade ingen aning om vart jag skulle göra av varken mig själv eller blicken.
Jag, prästen och en man med finsk brytning och hög stämma.
Joråsåatte … så kan det ju vara. Jag gjorde det. Och det gjorde Liten glad  där hon stog på …scenen.. eller vaddetnuheter och sjöng med dom andra barnen.

Och jorå, jag grinade lite lätt både under ett par av sångerna och under predikan. Man skulle ju kunna tro man var gravid. Eller labil. Jag vette fasen vad som är bäst.
Men jag röstar för det sistnämnda!

Gudstjänst efterföljdes av ”Jultaberas” i församlingshemmet. En så väldigt lyckad tillställning där dom till och med gjort laktosfri gröt till oss …. Och man känner sig sådär väldigt ihågkommen och blir lite rörd bara av den anledning. Och det var ostar, och vörtbröd och skinka .. och ja, hur fint som helst.
Självfallet en massa dans runt granen och det hela avslutades med ett stort rum med paket där både barn och vuxna fick välja varsitt paket.
Paketen var märkta efter åldersgrupper och kön.
Återigen, så himla fint! Och både jag och Liten uppskattade våra paket hemskt mycket!
Liten fick en ny Barbiefilm och sedan kom det plötsligt ett par splitternya termobyxor med … Den som fick paketet var visst lite för lång men på liten satt dom som en smäck!
Tack du snälla kvinna!

Dagens ord är tacksamhet. För att vi faktiskt får vara en del av den här gemenskapen.
Till trots att mamman inte tillhör någon tro. Till trots att vi är som vi är. Jag tycker det är fint.
Det känns varmt.

Avslutade med kaffe hos frugan innan vi åkte hem och självdog lite. Det är jobbigt att komma igång efter semestern känner vi.
På många vis. För stor och liten!

Imorgon är det ledigt. Planeringsdag på fritids. Och vi tänker sova tills vi vaknar.
Sedan mjukstartar vi med jobb torsdag och fredag innan vi åker ner till Göteborg.

Man skall ta det varsamt har jag hört.
Och just nu behöver min själ all vila den kan få. Den går på högvarv.

Men först av allt – sömn mina vänner!

Godnatt på Er!

Kommentera

