Videoblogg – När Trasslig Tant går till kyrkan…

 

Ja, denna helgen har ju onekligen varit konstig. Så himla fin, men konstig.
Det känns som att jag mer eller mindre spenderat merparten av helgen i kyrkan… Och hade ni frågat mig för två helger sedan hade jag sagt: No way, Ain´t gonna happen! N.E.V.E.R – med stora bokstäver!

Men så kom Talibanen hem en dag… Och berättade att det fanns en kör. Vilket jag förvisso visste. Men sedan jag inte visste om det före långt in på terminen tänkte jag att det var kört. Att vi fick prova nästa termin.
Några dagar senare får jag ett meddelande av Talibanens väns mamma. Där stog det att kören hade en egen luciagrupp…  bla bla .. Ville Liten följa med. Såklart hon ville.
Liten var i eld och lågor när hon kom hem. Hon skulle minsann sjunga lite Solo på lucia.
För det var ju inte ett dugg läskigt … Mamma´s tuffing!

Sedan visade det sig att det var minsann inga problem att komma med i den ”vanliga” barnkören i kyrkan heller. Just show up.
Said and done. I fredags var vi … ok, Talibanen på sin första ”riktiga” körövning” i kyrkan.
Till trots att alla låtar var okända sjöng hon glatt med och stördes inte nämnvärt av det.
Men när körledarna frågade om hon ville vara med och sjunga på gudstjänsten på söndagen och hon svarade högt ja, innan mamman hade hämtat sig från chocken… Då var det lite nervigt en stund.

Den här tanten på gudstjänst? Jomenalltså… inte för att vara  den som är den men… Alltså… Om nu Gud är överallt och allt det här … som han tydligen är … så kommer han fälla krokben för mig i dörren och hånskratta. Han kommer i alla fall inte släppa in mig och sitta bredvid mig på kyrkobänken. Det är jag ganska säker på.

Men precis som att jag inte trodde jag skulle befinna mig i kyrkan en fredag eftermiddag så befann jag mig där till gudstjänst idag. En söndag morgon klockan tio.
Vi får väl tacka LillSkrot för att man får vidga vyerna helt enkelt. Utan henne hade det ju aldrig blivit av. Det kan vi konstatera på rak arm.

Men ok … för det första: Herre min Gud (ha, pun intended), så duktiga dom var dom små liven! Så jädra modigt att stå där framför en alldeles fullsatt kyrka! Jag är vansinnigt stolt. Jättestolt, faktiskt.
Och kanske lite extra för Liten´s skull då hon bara hört låtarna i fredags och på genrepet innan gudstjänsten. Man kan säga att det inte stoppade henne alls ; )
Hennes minspel är ganska fantastiskt stundvis!

Och allt det andra? Ja, det var faktiskt trevligt. Jag ser det väl kanske lite mer som sagoläsning. Men endå menar jag… stämningen. Känslan. Jag vet inte. Det var fint tycker jag.

Vi avslutade med kyrkkaffe i församlingshemmet för att sedan gå ner till ett annat bygg för julpyssel, mer kaffe, fika och mingel.
Man kan säga att det blev några timmar i kyrkans regi idag och jag är – så himla positivt överraskad.

 
Sedan kom vi hem och mamman gick däck i feber igen. Sådant där som är mindre skoj men helt klart värt det. Imorgon skall vi ringa läkarvetenskapen.
Fråga om det kanske var gud sitt fel. Som straff eller nå´t .. hmpf.
Sent skall syndaren vakna?

Och sist men inte minst – Det är måndag imorgon!
DEN lyckan ni!

 

Så idag går dagens ros till Strömstad Kyrka som gav både mig och LillSkrot en fin dag!

 

3 thoughts on “Videoblogg – När Trasslig Tant går till kyrkan…

  1. Haha, skulle nästan kunna tro att du var där för att filma mor min! Hon står nästan rakt bakom Sanna ju :D
    Och så lite andlig spis på dig ja…hehe, ja det borde väl inte göra mer skada än nytta i alla fall ;)

    • Haha. Såg henne! Och hon såg lite förvånad ut när hon såg mig med ;)

      Haha. Kan väl inte bli mycket värre nej ;)

  2. Jag tror det är lite bra att drälla dit nån gång ibland. Om inte annat för att det (oftast) är lugn och ro. Fast första advent och barnkör, tja, det blir nog inte stökigare än så. Fast inte sötare heller…

Kommentera

