Nu skall vi prata lite om mus…

Det.börjar.bli.kallt.ute!
Hur jag vet det? Jo, det vet jag för att nu är det mus i farten igen. En liten söt brun mus som kommer från hålet… under diskbänken!
Jag och mus är egentligen ganska kompatibelt. Har haft möss i många år tidigare i livet. Dock i bur.
Mus är bäst i bur kan vi väl konstatera?

Alltså… Jag v.i.l.l. inte döda den. Denna lilla, söta, oskyldiga varelsen som letar efter ett varmt hem nu i vintertid.
Men ja, det är väl klart att jag inser att det är skadedjur. Om dom bor i diskbänken. Eller garderoben. Eller vart det nu kan tänkas.
Men jag Vill verkligen inte döda dom.
Och katten, ja han vågar ju inte. Fjantkatt!

Men för att undvika föregående års incidenter har det införskaffats nya fällor. Burar. Som fångar. Inte dödar.
Så att man kan släppa ut dom igen. Dom kan väl starta ett muskollektiv i ett övergivet hus? Ett hus för hemlösa möss?
Ja, det är lov att drömma. Och så gör det inte lika ont i själen lixom.

Men för att påminna er om hur det sett ut tidigare år kommer här ett litet utdrag…

 


 

En tidig morgon ungefär vid nyhetsmorgonstarten.
Musjäfvel springer först… Kattjäfvel efter… Mamman i huset kommer och slänger en ungsform på musen. Skriker lite.
Väcker ungen.
Lättare hysterisk.
Tänkte låta kattfan döda den… men det kan jag ju inte med. Och inte katten heller… Och vi har dessutom bråttom på morgonen.
Jag kan inte ha en död mus inne hela dagen. Funkar inte. Nej. Icke!
musjakt

 

Så jag laddar … ni ser inte stekspaden men den finns där den med. För att den skall skyffla in musen i kastrullen…
Men musjäfveln rymmer. Såklart. Så vi jagades i en kvart… Tills jag fick “sprätt” den ut med stekspaden från under tv-bänken.
I ren förskräckelse hoppade den efter en liten stund rakt i kastrullen.

Musen skrek, jag skrek och ungen grät. Ja, jesus vilket liv.
Sprang i 300 km/h till balkongen och fick kastat ut den fortare än fortast … Hade tänkt fota den i kastrullen men jag var fullt upptagen att avvärja en hjärtattack!

 

Slutet på den historien var väl att jag i full panik kastade musen från balkongen. Jag tänkte låta bli det i år!
Dags att sova. Med ett uns av stress i kroppen. Tänk om jag vaknar med mus i sängen.

Nejmeneeh… vi säger väl godnatt dårå! Sov gott ni som kan!

Kommentera

