Är det såhär det skall vara – Att bli med glasögon…

När jag var liten… högstadiet kanske? Om inte lite tidigare så fick jag glasögon.
Man kan säga att dom inte användes så frekvent! Jag var redan mobbad och kände väl lite att man inte göra behövde saken ännu värre. För snyggare med glasögon det blev jag ju verkligen inte!
Alls. Så i lådan gömdes dom bort i många år.

Och åren gick…

Och det är väl klart att jag märkte att synen inte direkt blev bättre. Att ögonen har varit ansträngda. Lite för mycket huvudvärk. Att synen lätt blev dimmig. Ja, ni vet väl förmodligen hur det ter sig.
Så skulle jag hänga upp tv´n på väggen för ett tag sedan… Och plötsligt såg jag knappt texten. Det blev som så väldigt tydligt att det här inte funkar.
Och mörkerkörning. Och att läsa skyltar.
Eller det här med att brodera … mörka färger. Helt hopplöst. Ser ju inte skillnad mer eller mindre när dom är mörka.

Så nu när jag visste att det skulle börja bli mörkt på kvällen var det lixom bara att bita i det sura äpplet och ta ett synstest. Och det var väl inte direkt så mycket att skryta med.
Glasögon. Pronto. Ungefär jämt.
Själva synfelet var väl inte så jätteilla däremot förstör brytningsfelet det mesta.

 

Idag blev glasögonen hämtade.
Herre min jäfla Jesus! Vilken skillnad!! Alla färger är så klara!! Och konturer! Det är hur konstigt som helst verkligen!
Som jag sade till morderen innan: Tänk… innan har jag inte sett alla dom där små rynkorna du har runt ögonen. Det gör jag nu! Hon tyckte verkligen det var skitbra att jag skaffade glasögon!

Mindre bra är att jag ser hur dammigt det är … dammkorn på torktumlaren. I fönsterbrädan. Det har jag ju inte sett på det viset innan. Så vi kan väl att det kom med plus och minus det här. Men mest plus såklart. Tänka sig vilken skillnad. Jag är helt faschinerad! Jag längtar efter att gå ut med dom imorgon och titta på alla träd och färger överallt! Något säger mig att det kommer bli en ny upplevelse!

Sedan kanske inte minst så blev ju Talibanen skitglad. Nu är vi två med glasögon här hemma. Vad kan vara bättre än det? ;)

Men nu skall jag krypa ur euforin, dricka ur kaffet och hoppa i säng. Det kommer en dag imorgon med.

Har ni glasögon? Någon story bakom det? ;)

 

Light

Kommentera

