En förjävla fin kväll i Grebbestad och en liten hyllning till dom närmaste…

hathor1

saabmebajsstor

 

Hathor för ungefär 13-14 år sedan… Kan det verkligen vara så länge sedan?

För snart 16 år sedan träffade jag dom här killarna för första gången. På Ngoma. Stadens lokala musikcafé.
Sällan har jag varit så rädd som när Emma tog med mig dit första gången.
Det kryllade av stora,tuffa, långhåriga hårdrockare och själv var man bara 14 år och knappt torr bakom öronen. Det inser man ju nu i alla fall. Vad man trodde då är ju en helt annan femma. I min värld var jag ju hemskt mogen och världsvan.
Vad lite man visste inser man nu!

På Ngoma byggde jag upp min kaffekultur. Starkt svart kaffe som ibland fick håret att stå rätt upp i tuppkam. Till kaffet åt vi Gorbys piroger och svettiga ostmackor.
Ibland var det spelningar där och jag kommer aldrig glömma när Troublemakers spelade. Att jag missade Thåström tänker jag inte erkänna. På den tiden hade jag inte förstått hans storhet och jag skäms. Som en hund!

Vissa människor förblev läskiga. Även 16 år senare. Andra förblev vänner för livet. Och jag hittade oxå den första stora kärleken där.
Det ena långhåriga drägget som jag egentligen var så rädd för var visst inte farlig alls utan mer sådär vansinnigt snäll och fin att mitt lilla ungflickehjärta gick i spinn och dog lite. Med facit i hand var det ungefär 7 fina år och idag anser jag att han tillhör den allra, allra innersta kretsen människor. Den kretsen som är så speciell att man inte riktigt kan finna orden.
Precis som de två andra pojkarna på bilden tillhör samma krets.

Dom där två andra pojkarna spelade i samma band som x-et. Ett jäfla bra band om jag får säga det själv. Och det är så in i helvete synd att just den eran tog slut för jag tror att det kunde blivit ännu bättre om dom fortsatt.
Men det är klart … livet förändras och det funkade väl helt enkelt inte. Nog om det!

Jag vet inte hur många timmar jag spenderade i den där replokalen på Ngoma eller hur många kannor kaffe jag drack. Eller hur många dåliga skämt vi drog.
Jag minns inte hur många block jag fyllde med ord om livet. För livet skavde nog lite redan på den tiden. Men det skall nog kanske vara så när man är i den åldern och man varken är barn eller vuxen och försöker hitta sin plats.

Dom här människorna har gett mig så vansinnigt mycket. Min extremt dåliga humor bland annat. Jag skrattar sällan så mycket som jag gör med dessa människor.
Efter en kväll med dessa är hjärtat lätt och själen andas på ett sätt den sällan gör.
Det är något med det där att dom vet. Dom känner. Dom förstår. Dom dömer inte. Dom bara finns. Och dömer dom – Ja, då tar jag det till mig för jag vet att det är befogat! För det är inte utan att man behöver en käftsmäll och en spark i röven ibland!

Igår hade jag glädjen av att träffa dom igen. Det var nämligen spelning. Dom två pojkarna har bildat ett nytt band och x-et hoppade in som basist. Allt var som det skulle med andra ord. Alla var samlade och frugan var med!
Det kunde inte blivit en finare kväll. Sedan var det en del andra människor man inte träffat på ett par år och det är såklart oxå alltid roligt!

Spelningen var svinbra. Som väntat.
Det var vansinnigt fint att få en kram av pojkarna som i vanliga fall befinner sig tjugo mil bort och det var fint att få sitta och skratta på en parkbänk med frugan i solnedgången tills man hade träningsvärk i bröstmusklerna.
Ni vet det där skrattet som bubblar sådär härligt i kroppen? Som får det att pirra i magen?

Jag tänker spara den här kvällen i det där lilla facket i hjärtat som endast är avsedd för innersta kretsen. Där jag hämtar kraft när stormarna viner.
Och jag hoppas innerligt att det inte dröjer tills nästa gång. För gudarna skall veta att dessa människor är saknade.
Eller ja, två av dom. X-et träffar jag ju både när jag vill och inte vill eftersom att han numera är gift med frugan ;)

We are all one big happy family!

Tack älskade pojkar. Tack Frugan. Tack vänner för en magisk kväll!
Mitt hjärta bankar lite extra för Er ikväll!

Tack Grebbestad och Tack Germ Bomb!

germ bomb

Kommentera

