Att jobba i Norge och myndighetspersoner som pratar grekiska…

10609215_328684073945429_289032456_n

 

 

För en liten stund sedan började jag att jobba i Norge. Himla käckt på många vis!
Jag trivs verkligen skitbra so far och jag vet att jag gör ett jäfla bra jobb!
Men … Det finns ju alltid ett men!

När man bor på den ena sidan om bron och jobbar på den andra sidan så blir det problem. Direkt. För då skall det börjas att betalas. Både hit och dit.
Men det ena skall betalas hit och det andra dit – och ingen vet egentligen vad som skall betalas vart.
Sedan försvårar jag det hela med att ha både ett jobb i Sverige och ett i Norge.

I Sverige hade dom ingen koll alls.
”Här får du en preliminär deklaration. Fyll i den så kommer du att få ett skattekort på vad du skall betala i månaden” För nu måste jag tydligen betala in min skatt själv?
Och Mannen jag pratade med på Skatteverket i Norge sade igår att det kommer att dras 10% automatiskt från lönen därifrån.
MEN – resten skall betalas till Sverige – fast jag skall betala Trygdeavgift till Norge på 8.7% – fast kanske inte. För jag får ju varken sjukpengar eller annat från Norge.
Du kan söka om Fritak från att betala trygd i Norge.

Men jag säger väl det – Jag förstår inte. Det låter som grekiska! Och jag hoppas vid gud att jag har någon jäfligt kunnigt vän som har koll på det här så att jag slipper åka på skattesmällen från helvetet.
Har aldrig någonsin fått kvarskatt och jag tänker inte börja med det nu heller!

Så – Anyone? Någon som har koll?

10643277_333362980144205_842100910_n

 

 

Och det är inte bara skatten nej…
Det skall ju betalas varje gång man åker över brohelfvetet med. 40:- om dagen om man inte har autopass!
Skaffade autopass igår. Skitbra. Skall slänga in den i fönstret idag. Har ingen aning om vad det kostar. Men det blir i alla fall billigare. Och man kan köra rakt igenom utan att behöva mecka med kort eller mynt varje gång. Känns ju bra!

Åh. Kan jag inte bara få jobba?

 

Måndagen igår kändes som en fredag. Tisdagen idag känns som en måndag.
Och jäflar, så trött man kan vara!
Idag är det, den här morsan som lägger sig klockan 21!

 

Jobb var det ja! Och Godmorgon på Er!

3 thoughts on “Att jobba i Norge och myndighetspersoner som pratar grekiska…

  1. Haha, ja det ska inte vara lätt.
    Just det med skatt har jag sluppit krångla om eftersom jag har bott i Norge och jobbat här, men det finns andra grejer som de ska göra så svåra som möjligt.
    Jag försökte kolla upp hur det skulle vara att plugga upp betyg, eftersom jag inte har fullständig behörighet till högskola eller vad de nu kallar det. Och då helst på distans eftersom jag som sagt bor i Norge. Det var ingen som kunde svara på hur jag skulle gå tillväga, eftersom komvux och allt sådant är kommunbaserat och du söker via din hemkommun. Men eftersom jag är skriven i Norge så har jag ju inte längre någon hemkommun i Sverige. And so on. Jag blir lite smått galen och uppgiven.
    Kan möjligtvis plugga en del här, men då får jag göra det privat och då betala 40 000 nok per kurs. Not so funny! Jaja, en vacker dag får jag väl ta tag i det lite mer noga och se vad jag kan göra, för jag vägrar att tro att det ska vara så omöjligt!
    Sorry för inga vettiga svar och en mindre novell här :p

  2. Skrattar åt ditt inlägg och känner igen mig när jag under två års tid pendlade mellan Sverige och Finland och föreläste där. Skattebetalningen var problem, stora problem. Det löste sig dock till slut, vilket jag hoppas det gör för dig också.
    Ha det så kul på ditt nya jobb!
    Kram Kim :-)

    • Det gör det nog! Just nu känns det dock som en djungel :)
      Men tack snälla för dom fina orden. Det finns hopp! ;)

      Ha en fin kväll! Kram!

Kommentera

