Nu är du 6-år mitt älskade lilla liv … Och jag är så jävla stolt … och lite lipig!

Sanna 6 år

 

 

Det är galet att det har  gått sex år sedan jag blev mamma.
Sex år sedan kvällen där jag satt halvnaken på toa och bad till gud: ”Tar du bara bort det här skall jag aldrig svära, supa eller bete mig illa någonsin igen!”
(Nej, han höll inte heller sin del av avtalet!)

Det är sex år sedan Jocke och Thomas körde på rött genom hela Göteborg klockan 4 på morgonen för att hinna till förlossningen.
Paniken i Thomas röst som jag hör mellan värkarna – ni vet den där falsettrösten?
”Eliiiiiiiiiiin, tänker du föda i min biiiiiiiiiil?”

Ursäkta? Men hur fan skall jag veta? Det var ju inte som att jag hade någon koll på vad som skulle ske! :)

Några timmar senare var jag mamma åt världens finaste lilla Taliban. Min älskade, älskade unge.
Inte visste jag vad kärlek var innan jag träffade dig…

Åren har gått fort – så hemskt fort.
Jag tyckte nyss du kom till mig.
Jag tycker nyss du tog dina första stapplande steg. Sade ditt första ord.
Skolades in på dagis… Och jag stod i ett hörn och grät.

Mitt lilla fina mirakel. Nu är du stor och skall börja skolan.
Förskoleklass. Och åka skolbuss. Och jag vill nog gråta lite av den tanken med. Du är ju så liten och dom andra så himla stora. Eller tänker alla föräldrar så?  Åh, jag vill bara stoppa dig i famnen och stanna tiden. Älskade lilla barn.

Jag hinner ju inte riktigt med. Jag vill ha lite mer av den här tiden först.

 

Sanna 6 år 2

 

 

Din 6:e födelsedag min ängel.

Du är så vansinnigt snäll och fin. Så hemskt omtänksam. Så väldigt empatisk.
Du vill att alla skall ha det bra. Att ingen någonsin skall vara ledsen.
Det är hemskt fina egenskaper samtidigt som jag är så hemskt rädd att någon kommer använda det mot dig.

Du är så full av kärlek. Av trygghet.
Samtidigt som du är så vansinnigt, väldigt envis. Du vet vad du vill. Och vill du något så berättar du det. Med hög och klar stämma.
Du har kraften att göra dig hörd.
Människor säger att du är väldigt verbal och före din ålder mentalt.
Jag är benägen att hålla med.
Mitt kloka lilla mirakel – vad du kan få för dig att säga.

Häromdagen grät jag nästan lite igen. För din omtänksamhet, din klarsynthet och din kärlek.

”Mamma. Andas lite. Stressa ner. Det är ingen fara. Men du vet ju att det går bättre om man tar det lugnt. Då glömmer man inte saker heller.  Så andas bara nu mamma. Det går bra. Jag lovar”

 

Min älskade 6-åring, vad jag älskar dig.
Tack för att just Du är mitt barn, för att du får mig att le, för att du förgyller mina dagar och för att du får mig att inse vad som är viktigt här i livet.
Och eftersom du inte kan läsa ännu så skriver jag att idag vinner jag ”kärlekstävlingen”. Jag älskar dig mest i världen. Mest av allt i hela världen!
Du får ta igen när du en dag läser det här! : )

Det här året kommer bli fyllt av äventyr. Det känner jag på mig!

Så Grattis älskade unge – på din Stora 6-årsdag!

Sanna 6 år 3

 

Kommentera

