Min nya bästis och hejdå KOL!

Innan vi börjar vill jag be moralkärringar och annat hålla sig undan. Det är Inte läge att gnälla.
Jag är Medveten om situationen och jobbar på saken.
Så – Då kan vi börja.

 

Innan midsommar blev jag förkyld. Så in i bomben. Alla planer på midsommarfirande blev lagda på is och de kommande 8-9 veckorna var – tunga.
Feber och en hosta  som verkligen inte ville ge med sig alls. Dock var det inte detta som fick mig att pallra mig iväg till läkaren utan en härlig urinvägsinfektion.
Jotack, hej och hå. Det Måste man nämligen söka för. Låter man det gå för länge blir följderna katastrofala. Tro mig. Jag har testat.
Det går inte över. Oavsett hur länge man väntar!

Kom dit, bad om medicin – fick ett hostanfall. And then we got going.
Från underliv till över(liv?)del på 0,21 sekunder.
Det var tydligen pip i lungorna och det blev blås i olika maskiner och ett jäkla pådrag.
Över 1000:- i mediciner senare (nej, det var inte fiffi som orsakade Den kostnaden vill jag lova utan luftvägar och annat) och en tid till Astma/kol sköterskan kom man hem.
Det här blev ju inte riktigt som man hade tänkt sig.

Har varit där ett par gånger till efteråt men proverna visar ingen ändring och domen blev ett tidigt stadium av KOL. Lungorna expanderar inte.
Jaha. Jag måste sluta röka. Jag vet det. Jag vet.
Och jadå, karaktären är inte min bästis han heller. Så inte heller livet som slänger små atombomber framför fötterna på mig vart jag än går.
Jag har helt enkelt inte funnit kraften att sluta röka. Till trots att jag vet att jag måste och allt det där.

Anledningarna att sluta är många. Och bra. Framför allt bra!

Ja! Det är väl klart som fan att jag vill att Talibanen skall ha sin mamma i 107 år till. Det är väl klart jag Vill!
Men det är helt enkelt inte så jäfla lätt och jag har insett att jag måste hitta mitt eget sätt. Som funkar för mig.

Så idag tog jag det första steget och köpte min nya vän för livet. Eller i alla fall för en lång period framöver.

 

20140408_164051

Säg hej till E-Ciggen. Denna lilla söta krabat skall rädda mig från att bli galen.
Och ja, jag kommer fortsätta att röka vanliga. Bara i väldigt mycket mindre grad.
Vi testar och ser hur det går. Det har i alla fall blivit mycket mindre idag. Vi tar en dag i taget. Det är lättast så.

Wish me luck. Nu skall vi minsann få en jävla lungkapacitet här!

(hur skall jag annars orka skrika på talibanen när hon blir Tonåring?)

One thought on “Min nya bästis och hejdå KOL!

  1. Vilken ubersöt liten vän du skaffat dig.
    Jag hoppas ni ska trivas ihop. :)
    Lycka till tjejen, du är så grym som kämpar med detta!
    Klart som fan att det inte blir enkelt bara för att man får
    en allvarlig diagnos!
    Kanske tvärtom, jag menar, när är inte behovet av lindring störst som om inte vid kris?
    Exakt.
    Kram på dig.

Kommentera

