Talibanen gråter över Syrien…

Lilla aktuellt – Nyheter för barn i all ära. Det är bra att barn får veta lite om vad som sker i världen. Förklarat lite mer på deras nivå.

Men igår blev det dock en mindre katastrof här hemma.
Talibanen fick se bilder på ett flyktingläger I Syrien.
Mamman var tvungen att förklara.
Och plötsligt hade Talibanen en än mer verklig bild av kriget och dess offer.

Och hon grät, och hon grät och hon grät .
För Talibanen vill inte att någon skall frysa eller vara ensam. Hon vill att dom skall ha mat, värme och ett riktigt hem.
Talibanen vart otröstlig.
Jag förstår henne. Alla dessa oskyldiga människor. Och framför allt barn. Det borde inte få lov att vara så.

”Men mamma, varför är det inga människor som kan fråga om dom vill sova i deras hus. Så att dom slipper sova i tält och frysa”

Ja, du älskling… Om alla var lika godhjärtade som du… ♡

Men snart skall Talibanen packa en låda med förnödenheter.
Jag frågade henne vad hon ville packa:
Några av mina leksaker, varma saker. Som tröjor och filtar. Och varm mat. Och värmeljus så det blir mysigt i tältet.
Och så skall jag göra några tavlor till dom så dom har något fint att titta på”

Jag hade inte hjärta att berätta att allt kanske inte är genomförbart. Men jag skall kolla runt för att se om det finns någonstans man kan lämna in lite saker här.

Och det sista hon frågade innan hon somnade var: kommer det bli krig här, mamma?

Älskade unge,  jag önskar att jag kunde rädda dig från den brutala verkligheten. Jag vill att din värld skall vara trygg och magisk. Fylld av älvor, äventyr, kärlek och vackra platser.
Du är så liten ännu. Mitt lilla ömtåliga barn.

Men jag lovar dig… Nu packar vi till dom som inte har lika tur som vi!

Livet är kort mina vänner. Så väldigt, väldigt kort! ♡

2 thoughts on “Talibanen gråter över Syrien…

  1. Ja även Lilla Aktuellt är brutalt knockande ibland…
    I lågstadiet såg de på detta en gång i veckan i skolan och pratade sen om vad de sett och vad som var aktuellt i samhället.
    De är ju dock större än din lilla.
    Så fint av henne att tänka och agera som hon gör. Något att ta fäste vid precis som du skriver!

    Tack för omtanke i bloggen för en tid sen vill jag också skriva!
    Sen måste jag även säga för jag kan inte komma ihåg om jag gjort det eller ej att jag har lyckats radera det där inlägget med bilder och appar m.m.
    Helt sanslöst men jag vet vid vilket tillfälle det blev fel. Dock så finns ingen sparad gammal version av inlägget kvar på i min wordpress inloggning som det ibland kan göra så det är helt borta.
    Du behöver typ inte googla mer… :D :S

    Ha en fin tisdag!

    • Hahaha. Jaha, då vet vi ju det. No need to fundera mera :)
      Men du minns inte alls vad appen heter heller? För du har inte kvar den på tele? ;)

      Ja, lilla aktuellt är på gott och ont. Ungefär som Talibanens känslighet. *ler lite*
      Tack för dina ord och ha en fin kväll!

Kommentera

