Julafton – Meet the parents.

Julafton 3

Mysig frukost, den sista hetsiga paketinslagningen och ett par pepparkakor senare landade vi hemma hos bonusmorföräldrarna med julklapparna vi glömde kvällen innan.
Det man inte har i benen får man ha i bilen eller hur det nu var?

Barnen slappade och djuren likaså medan vi vuxna drack lite kaffe och önskade varandra återigen God Jul och allt det där innan det bar iväg hem till Talibanens mormor.

Julafton 1

Självfallet kan man inte ha på julklänningen Hela julafton. Det säger sig självt. Den lär vara smutsig innan lunch och mamman måste skälla nerven ur led. Den sista som är kvar vill säga.
Det vill vi helst undvika på julafton. Därav tog Talibanen kloka valet att vara tomte en liten stund.
Världens sötaste lilla ”TalibanTomte” som hon kallade sig själv på morgonen! :)

Sedan vet jag inte vart generna kommer ifrån – Alltså, det här med paket:
Ligger det inte i en unges natur att vilja skaka? Dra? Peta? Klämma på paketen?
Mamman på 30 år gör nämligen det. Är vansinnigt nyfiken och hade jag kunnat hade jag kanske (utan att någon såg) öppnat det lite, lite i hörnet bara för att kanske få en liten kik på vad det var!
Nu vet ju alla det så det är väldigt mycket gömmande av paket.
Anyhow…

Hur kommer det sig att Min unge inte är nyfiken? Inget tjat. Ingenting.
Det känns nästan lite onormalt? Eller är det kanske jag som är onormalt nyfiken? Kombo?

Men så äntligen blev klockan slagen och Moderns sambos föräldrar ramlade in…

Julafton 2

Så var det här med att ”Meet the parents”. Nej, det är inte mina svärföräldrar, men föräldrar i allmänhet som är ganska jobbigt.
Sedan har mamma och Sambon varit ett par i flertal år och jag har aldrig lyckats träffa dom innan.
Jag vet dock att dom älskar Talibanen.
Inget undantag denna gången.
”Menåhsånyyyyydeligdueeeeeeer” lät det mest hela kvällen. Och det känns fint i mammahjärtat.

Jag vet inte varför det är så jobbigt? Man vill ju göra ett gott intryck och allt det där.
Jag vet inte riktigt om jag är den som gör det bästa intrycket hela tiden?
Denna kvällen till ära hade jag i alla fall både hela kläder och kammat hår. Det går ju framåt på den fronten i alla fall.
Och skall man träffa folk 70- 80+ så får man anstränga sig lite!

Kanske är det trauman från något år för länge sedan när min mamma och dåvarande pojkvännen var tillsammans.
Då skulle även hans mamma närvara under jul.
Direkt efter maten skulle en annan (läs: undertäcknade) böja sig ner och klappa katten.
Jomentjena… Hej, vad det brakade!
Och herregud, så glad jag var att tanten hörde lite dåligt. Sedan skyllde jag självfallet på katten och sprang rodnande därifrån.

Det KAN vara en av anledningarna. Men jag vet inte.

Det blev en hemskt trevlig kväll i alla fall med god mat och många paket.
Jag och Talibanen ledde i vanlig ordning paketantalet. Vi måste varit hemskt snälla det här året?!

Tomten var inte lika galen som förra året och Talibanen tror fortfarande på honom till trots att man märkte viss skepsis.
Det blev kanske inte bättre av att Tomten sade att han kom med traktor?!

Julafton 4

Ja, och så tog det slut.
Mätta, trötta och belåtna.
Ett år tills nästa gång.
Och kanske är det lika skönt det. Då skall vi fixa en riktig vinter. Annars åker jag till Sibirien. Eller Norrland.

Jag hoppas ni oxå hade en fin jul mina vänner!

2 thoughts on “Julafton – Meet the parents.

  1. Låter som ett härligt julfirande!
    Och att din klädsel var hel och håret kammat under festligheten tycker jag låter toppen!
    Jag har själv vissa problem på det området.
    Det är inte bara en gång jag passerat spegeln och hajjat till
    inför synen av mig själv. Och undrat om mina gäster är blinda eller bara finkänsliga nog att inte kommentera det som snyggare ut för en timme sedan. :)
    För jag håller med, klart man vill putsa på sitt intryck. :)

    Ha det gott!
    Kram från Norrland, där det tyvärr är grön backe också.
    Vinter nu, tack!

    • Ja, det är banne mig inte ofta – så det är lite kul när det sker! ;)

      Jag hoppas att allt är bra med dig såhär i efter juletider!
      Kram på dig gumman!

Kommentera

