Luciafirande, tårögda mammor och sånt där fjantigt…

Som Talibanen har väntat på denna dagen. Vi har räknat varje kväll och varje morgon.
”Snart är det Lucia mamma. Då skall vi sjunga för Er”
Och den där rena, vackra lyckan som man bara ser i barns ögon lyste så förväntansfullt.

Idag var det äntligen dags.
Firandet blev flyttat från dagis till Bygdegår´n. Det var nog alldeles för många mor/farföräldrar och dylikt som ville vara med skulle jag tro.
Till skillnad från många andra förskolor fick vi lov att både filma och ta kort vilket självfallet var hemskt tacksamt.
Jag förstår reglerna om och varför man inte får – men det är klart att det här är ju en stund man vill föreviga.

Mitt batteri tog dock slut och därav hade jag heller ingen blixt. Man kan väl säga att korten blev sådär.

 

lucia 2013

Men barnen sjöng så fint, så fint!
Mammorna (läs: Denna) blev sådär fjantigt tårögd. Sentimental. Tagen.
Det är något speciellt med barn som sjunger helt enkelt.

Modiga tycker jag minsann oxå att de var. Ensamma på en scen framför en hel massa föräldrar!

Dom rundade av sjungandet med dans kring granen. En av mammorna är dessutom en fena på dragspel så hon ackompanjerade de genom alla de klassiska julsångerna.
Mycket, mycket uppskattat av både barn och vuxna.

Tillslut var det gröt, saft och lussebullar.
Jag och Talibanen fick en alldeles egen kastrull med gröt då vi är de två som inte tål laktos. Tack, säger vi. I alla fall jag. Talibanen var minsann inte alls intresserad av någon gröt.

Sedan kan ni föreställa Er – ca 40 övertrötta, sockerstinna ungar. Jomenvisst. Och min Taliban var nog en av de tröttaste ikväll så vi var bland dom första som började bege oss hemåt. Under protest såklart.
“Du är skitdum, mamma! IIIIIIIINGEN ANNAN ÅKER JU”

Åh, suck. Men medan vi tog på oss skor började även andra föräldrar klä på sig och sina barn. Tog udden av den värsta ilskan.
I bilen hem ville Talibanen höra godnattsång. “För nu är jag faktiskt trött mamma!”

Innan klockan var halv åtta sov hon sött lilla Luciaflickan min! Alldeles utsliten.
Det tar på att vänta så mycket på något

Kommentera

