Jul-Hitler morrar lite – och går i barndomen.

1503715_256309101182927_1856254213_n

I år är det fel. Fel i hela systemet.
Vi har nämligen pyntat granen. Inte vår gran, men mormor´s gran. Där vi skall spendera julafton.
Det känns lite som kris och katastrof. Fel. Väry fel.

Granen skall nämligen pyntas den 23:e december. Medan man tittar på den norska varianten av ”Uppesittarkväll” medan vi dricker glögg, pyntar, sjunger julsånger och öppnar ett ”lilla julaftonspaket”

Någonstans vid 21-22 tiden så visas ”Grevinnan och Betjänten”.
Same procedure as every year.
Men inte i år!

I år tyckte mormor att det kändes stressigt. Att hon för en gångs skulle ville sitta Framför tv´n och titta på ”Uppesittarkvällen”. Inte springa fram och tillbaka. Jag förstår inte alls vad hon menar.
Jag känner mig traumatiserad.

Men ok, ok… jag är kanske lite smygglad. För jag har börjat få lite magsår över hur jag skall få ihop dom här sista dagarna som är kvar innan julafton.
Det var ju det här med att köpa julklappar. Som jag inte har hunnit att göra ännu. Ok , ok … inte kommit mig för.
Vad fasen skall man ge folk?

Sedan skall ju den där granen skjutas. När skall det hinnas med? Lillebror kommer hem på fredag. Så kanske fredag på dagen. Sedan skall den ju helst stå och dra vatten och allt det där. För att hålla längre.. bla bla…

Någon (läs: undertecknade) jobbar 22 timmar i helgen. 9-20 både lördag och söndag. Jag räknar med mycket folk. Och jag räknar med att jag inte vill göra speciellt mycket alls när jag väl kommer hem på kvällen.

Så kommer den 23:e. Ledig.
Ja… vi får skapa vår egen tradition jag och Sanna. Vår egen glöggkväll. Vår egna Uppesittarkväll.
(Hur i helvete det nu skall gå utan Norska kanaler – undrar om det går att lixom kolla direkt från datorn?)

Oh well… tisdag och onsdag kvar. Dom dagarna skall ägnas åt massiv julstädning! Så allt är klart tills granen kommer i hus!
Sedan så är visst Talibanen bjuden till bonusmorföräldrarna för att göra julgodis på onsdag. Gissa om mamman tänker tränga sig med?
Lätt! Jag har minsann julpysselabstinens även fast jag och liten pysslade lite hemma hos mormor medan vi pyntade granen igår.
Den till vänster är Talibanens anno 2013. Den till höger är mammans anno -87 eller -88.

1482848_256331874513983_596374020_o

1483647_256327034514467_273761111_n

Talibanen och Morfar är i full gång. Talibanen har även på sig förklädet som mamman hade i samma ålder.
Oh the sweet memories!

Men jaha… vi får väl se om det blir jul i år med. Det här är ju helt bakvänt minsann!
Men EN julgran har vi i alla fall klätt!

 

2 thoughts on “Jul-Hitler morrar lite – och går i barndomen.

  1. Vi har inte heller nån normal jul i år, men jag räknar med att det blir jul ändå. Eller jag vet inte, men sen kommer den i vart fall ha passerat och då kan revisionisterans riksförbund justera minnet så det blir på ett ungefär okej i alla fall.

    • Du känner inte för att utdjupa den kommentaren lite? Eller har jag missat något i din blogg? :o
      Mer än att du skall vara ”närvarande” :)
      Men ja, jul det blir det. Det är jag alldeles säker på. Bara inte riktigt hur!

Kommentera

