God Jul i himlen, Pappa!

pappa7
Det känns som en hel livstid sedan du fanns. För du fattas mig så vansinnigt mycket att jag ibland inte vet hur jag skall kunna klara av att stå upprest. Luften tar slut i mina lungor.
Ibland känns det som att det var ett par veckor sedan jag var i Thailand och vi satt hos Raymond.

Du drack din Shandy. Jag min öl.
Och innan vi gick hem sjöng du ”My way” med bandet och mina tårar rann tyst för jag visste att detta var sista gången jag skulle få se dig i livet.

Älskade, starka pappa. Du fattas mig. Du fattas mig så oerhört.
Ofta försöker jag att inte tänka på dig. För nu åtta år senare gör det fortfarande fruktansvärt ont.
Det var så alldeles för tidigt. Det var så många år vi skulle ta igen. Det var så mycket vi inte hade hunnit prata om. Det var så många frågor utan svar. Så väldigt många frågor utan svar.

Varför kunde du inte stanna hos mig? Älskade, älskade pappa.

Jag och Sanna pratar om dig. Hon undrar vad du gör där uppe bland stjärnorna.
Det gör jag oxå. Vad gör du där uppe hela dagarna, pappa?

Om jag skall vara ärlig tror jag att du fortfarande dricker din shandy, sjunger karaoke, fotar flickor och röker alldeles för många ciggaretter.
Men i himlen är det ok, pappa. Där blir man inte sjuk. Där är inget förbjudet. Där får man dricka shandy och göra som man vill.

Jag berättar för Sanna vilken fantastisk människa du var. Hur stolt jag är över dig. Hur mycket jag beundrar dig.
Att en dag skall vi åka till Thailand och gå i dina fotspår.
Jag undrar om Lao bor kvar i ditt hus? Om Cien bor i det andra huset? Jag undrar om vi vore välkomna?

Och det gör så inihelvete ont att jag inte kan lägga blommor på din grav… för jag vet inte vart den är.

Jävla sjukdomar som tog dig ifrån mig pappa. Livet är orättvist. Så fruktansvärt orättvist.
Du har ett barn och ett barnbarn att ta hand om. Vi behöver ju dig. Visste du inte det?

Nej. Jag skall inte vara sådan. Jag väljer att tro på att vi ses snart. Att tiden går som i Bröderna Lejonhjärta. Vansinnigt snabbt.
Att det blir en vacker saga som aldrig tar slut.
Att vi då för alltid kommer leva tillsammans. Att du kan lära mig allt du vet.
Att Sanna får lära känna dig mer än via mina ord.

Älskade, starka Pappa.
Jag försöker att göra rätt men det är inte alltid så lätt. Men om du är snäll att lysa lite extra över oss så kanske stigen blir lite lättare att följa.

Du finns i hjärtat och tankarna, pappa.
Hos mig och Liten som du aldrig fick träffa.

Jag älskar dig!

Och God Jul, Pappa önskar jag och Sanna dig.

pappa1

Anno – 1986

 

Kommentera

