Är det dom döda som pratar mamma?

parabol

På vägen när man åker till Göteborg så passerar man paraboler. Stora tefat.
Talibanen trodde först att det var månen. Det  gjorde förvisso mamman oxå… en liten stund.
(det var ju det där med glasögonen dårå)

Änyhow så fråger Talibanen självfallet hur detta fungerar.
Mamman – som det stora teknikproffset hon är försöker förklara det här med radio och tv-vågor och allt sånt där …
(Ja, jag kan ha fel. Rätta mig då!)

Men jag berättade väl något i stil med att det går signaler genom himlen och ner i dom där tefaten.
Dom där signalerna gör att vi kan titta på tv och lyssna på radio.
Simple as that, tänkte jag.

Talibanen däremot… älskade kloka ungen tänkte såhär:

 

”Men mamma… Dom som är döda. Som bor på stjärnorna. Din pappa och så…
Är det deras röster vi hör hemma hos oss?

Är det deras röster som kommer ur våran radio när deras röster kommer från himmelen och ner till jorden. Att dom lixom pratar till oss där uppe ifrån?”

 

Tanken var både  lite vacker och tröstande. Och faktiskt ganska logisk. I alla fall om man är fem år.
Tänk om det vore så. Om dom vi kände pratade till oss via radiovågor.

Det kanske skulle vara på gott och ont förstås.

Men det är märkligt vad mycket dom tänker våra små. Så oändligt mycket större och längre än vad vi kan förstå!

1477562_249313361882501_1151761689_n

…Talibanen och tänkarhatten…

 

 

6 thoughts on “Är det dom döda som pratar mamma?

  1. Men tänk om det är så, det kanske bara är så att vi är lite kassa på att ta in rätt frekvenser?

    Jag tror annars att du förklarade bra. Men det var ju det där med mig och tekniken då… :p

    • Jag vill tro och hoppas att det är lite så!
      Vore ju dock hemskt om man hör:Men kärringjävel – varför gör du inte sådär :p

      Jag och teknik är ganska kassa vi med.. jag vill ha en högtalare till datorn.. vet att det finns.. men inte hur den ser ut.. ååååh…orka! :P

      • Orka. *nickar*

        Jag har köpt ett tangentbord till paddan. Det har bara legat i lådan i fjorton dar, så om ett par veckor ska jag packa upp det…

        • Haha! Mitt ena dog idag. Ett sådant där trådlöst.
          Det kan vara batterierna. Jag vet inte. Det lär nog ta lika lång tid som för att packa upp ditt! ^^

    • Haha- Ja, visst är den det!
      Men still – alltså.. egentligen så borde det ju vara så. I alla fall med dom man verkligen saknar. Vore fint om dom hade en egen radiokanal! :)

Kommentera

