Hur tänker Lady Dahmer här?

Bambis blogg läser jag detta som hon hittat hos Läsrörelsens Hemsida.

”Från att 70 procent av småbarnsföräldrarna för tio år sedan läste varje dag för sina barn, läser idag bara 35 procent av föräldrarna varje dag.”

De här siffrorna finner jag ganska skrämmande. Hänger detta ihop med rapporterna man får från skolan – om hur betygen sjunker och att allt fler blir underkända/inte blir behöriga?!

Hade detta kunnat hjälpas av att man läste mer i yngre år?

Min personliga mening är att jag tror att det hade hjälpt. Jag tror att det är viktigt att läsa. Att forma det intresset i tidig ålder. Att främja ”läs-törsten” om man nu skall kalla det så? Kunskapstörsten.
Att utveckla barnens fantasi. Återigen, det är Min personliga åsikt som får stå för mig.

Att jag sedan tror att barnen uppskattar den stunden och mår väldigt bra av att få lite ”egentid” med föräldern utan tv/dator/padda är oxå viktigt. Det har blivit så väldigt mycket sådant i dagens samhälle.
Men det är oxå endast min mening.
Och ja, jag använder tv till mitt barn – Det är absolut inget tv-förbud jag pratar om. Tv är jättebra. Ibland.
Bara att den där läs-stunden är väldigt viktig!
I mina ögon.

I vanlig ordning bläddrar jag snabbt igenom kommentarerna. Ser att Lady Dahmer kommenterat och blir lite nyfiken. I mångt och mycket har den kvinnan väldigt kloka och vettiga åsikter men detta blir jag inte riktigt klok på.
Såhär skriver Lady Dahmer när Bambi frågar om ”vi” läser för våra barn:

”Om sanningen ska fram så läser jag ganska lite för ungarna. När jag nattar så sätter vi på ett avsnitt Buffy eller Doctor Who och så myser vi ner oss i soffan med täcken och kuddar. Barnen älskar det.”

Och just där undrar jag hur hon resonerar. Jag hade kunnat förstå det om det var barnprogram eller film lämpad för barn. Men Buffy och Doctor Who?
Nu har jag inte kollat Doctor Who så jag vet inte vad jag pratar om – men hörsägen säger att det inte direkt är barnanpassat?! Rätta mig gärna om jag har fel!
Och detta skall hennes barn titta på innan dom skall sova. Lady Dahmers barn är 5 och 3(?) bör vi då kanske tillägga.

Jag säger inte att det är fel. Alla gör vi våra val utifrån vad Vi tycker och känns bäst. Jag är bara nyfiken på hur hon tänker ang. att visa just sådana program.

Om jag drar Talibanen som exempel så tänker och drömmer hon extremt mycket just nu. Allt hon ser skapar funderingar. Speciellt döden. Och saker som dör eller dödas. Djur. Människor man ser på nyheter som skadas eller dör. You name it.
Nej, jag vill inte skydda henne från allt – men kanske ta det i en lugn takt. Att inte ”mata” henne för mycket med vissa grejer. Att hinna förklara. Bearbeta.
För henne vet jag att det är viktigt att lägga sig med ”positiva” ”mysiga” ”fina” ”trygga” bilder i huvudet. Jag tror i alla fall det. Att det skapar mindre mardrömmar och tryggare sömn.

Lady Dahmer´s barn kanske inte reagerar alls på sådant? Vad vet jag?
Återigen – Jag är bara nyfiken då jag faktiskt tycker att hon verkar ha en ganska vettig syn på saker och ting. Detta förbryllade mig.

Jag kanske är ute och cyklar. Men hos oss läser vi just nu ”Folk og Rövere i kardemommeby”.
Det funkar för oss.

Hur gör ni? Doctor Who eller andra sagor? : )

doctor who

11 thoughts on “Hur tänker Lady Dahmer här?

  1. Det här är så jävla enkelt. Ett barns språkliga utveckling rasar framåt, ett barns fantasi mår bra av att utvecklas. Läser man böcker själv, läser böcker för barnen från bebisålder (pekböcker, djur, läten, färger, räkna, bokstäver, bus, lek osv) så är det mkt större chans för barnet att utvidga världsbild, språk, fantasi och kunskap. Oavsett vad böckerna handlar om. Även närhet, mysiga stunden innan kvällen – istället för tv, film, padda, telefon, dator… Det är guld värt! Jag använder alla ovanstående, men jag läser, jag sjunger, jag dansar, jag hittar på sagor utan böcker och vi bygger ut historien än mer tillsammans. Lär ett barn sig att det är roligt att läsa istället för svårt och tråkigt så blir böckerna tjockare och fler med åren. Språket utvecklas nåt fantastiskt, båda mina barn har otroligt stora ordförråd och ”kan” tänka.
    Att visa Buffy lr Dr.Who känns inte helt ok. Med tanke på allt våld, allt mörker osv som i n t e är riktat till barn, det är riktat till tonåringar och typish unga vuxna. Tittar jag på Harry Potter med mina barn (12 och strax 5 år)? Yup. Men samtidigt är det filmer som är anpassade, det är svenskt tal på de tidigare filmerna och är det läskigt så pratar vi om det och klurar, utvecklar och även – viktigt – diskuterar skillnaden på fantasi och verklighet, film och ”på riktigt”.

    Blev mer och mer uppretad ju längre jag läste ditt inlägg så istället för att morrrrrrra mig i ett än längre utlägg så bockar jag och tackar för mig. Älskar dig, bästa hondjuret mitt.
    <3

      • Självfallet är det upp till var och en! Alla ungar är olika. Vilket jag nämnde i inlägget.
        Jag tror även jag var tydlig med att poängtera att jag inte såg något Fel i det som LD gör – utan att jag undrade -hur- hon resonerade kring det.
        No more, no less!

          • Det gjorde du nog! :)
            jag menar .. det vore iofs perfekt om jag var allvetande, bäst och skitkunnig! Men tyvärr, det är jag inte.. Jag bara Hoppas att jag gör det som är bäst för just min unge! Sedan skiter jag egentligen i hur andra gör .. men det är kul att veta hur folk tänker och resonerar helt enkelt.
            Alltid lär man sig något! :)

  2. Mina barn tittar också på läskiga saker precis som LD’s.
    Läser dock mycket också. Men undviker rasistisk och sexistisk litteratur som Kamomilla stad. :-)

    • Hehe!
      Ur genusperspektiv är Kamomilla stad inte ultimat. Jag erkänner.
      Rasistisk kan jag väl inte tycka att den är?! (nu har vi inte läst hela igenom och jag minns faktiskt inte)
      Men lika lite som jag tycker att ”negerkung” i Pippi är ”hemskt” så kommer jag nog inte reagera på detta heller.

      Och nej, det betyder inte att vi skiter i genus hemma. Vi diskuterar detta en hel del…
      Men vissa grejer får vara det, det är – i detta fall – en grej jag för vidare från min barndom :)
      (Och ja, hon var nyfiken efter att ha varit i Kamomilla stad i somras) :)

      Anyhow – allt är ju upp till var och en som förälder. Du, jag och LD gör olika. Och det är bra … Jag var som sagt bara nyfiken!

  3. Om någon vill visa Dr Who skiter väl jag i det, men att läsa ÄR sjukt viktigt och det är inget jag tror utan något jag VET, och den som inte läser något som liten kommer med stor (större) sannolikhet inte läsa som äldre, framför allt inte pojkar. Att svenska barns läsförståelse rasar är ett faktum och jag tampas med detta i mitt jobb varje jävla dag.

    • Utveckla gärna och ge källa till ditt påstående; ”framförallt inte pojkar”. Finns det forskning kring det eller har du dragit den slutsatsen helt själv?

  4. Här hemma är det ”lilla Anna och långa farbrorn” och ”Totte” som gäller. Detsamma i bokform. Skulle aldrig få för mig att sätta på Buffy, men fine, folk gör som dom vill :)

    • Vi tittar nog på lite av varje här … Det ”värsta” är Scooby Doo (som JAG tycker är läskigt) Ungen älskar det.
      Och blir tydligen inte påverkad alls. Men återigen – alla barn och alla föräldrar är olika. Vi gör vad vi tror är bäst.
      För mitt barn tror jag inte Dr. Who är bäst. Men det är ju jag det..
      Nu skall jag gå och läsa ”Kamomilla stad” och säga godnatt! :)

Kommentera

