”Det ska bli ett sant nöje att döda dig”

Som många av er vet så är jag en slavisk följare av den fantastiskt roliga och underbara bloggen ”Monas Universum”.
En blogg med så mycket humor, värme och fina människor att det finns ingen måtta på det.
Denne Mona verkar vara en sådan där människa som nästan är lite för snäll för världen. Dom hennes hjärta klappar för verkar hon göra allt för.

Hur som haver så sladdade jag in där som vanligt här om kvällen.
Ett måste innan sänggåendet. Få dagens skratt och allt det där.
Ser då att hon varit och fyndat – 3 exemplar av Magdalena Graaf´s – ”Det skall bli ett sant nöje att döda dig”.

Skrev då detta till bästa Fröken Mona:

Jag är kass. Jag har inte läst den.
Jag.måste.läsa.den.punk.NU.

Fick detta tillbaka strax därefter:

Maila mig din adress så får du den av mig.

graaf

 

Och Oj, så glad och tacksam jag blev. Tills jag började läsa boken.

Den var ungefär väldigt mycket värre än vad jag hade tänkt. Hej och hå, vad dåligt jag mådde stundtals.
Boken är stark och gripande. Rak och ärlig utan så många krusiduller. Den är lättläst – men svårläst för att innehållet är så hemskt.

Jag blir imponerad av människor som klarar av att resa sig igen efter något sådant. Som skapar det hon skapat.
Det har nog kostat blod, svett och tårar – mer än vad vi kan ana.
När jag läser Magdalenas blogg idag kan jag inte annat än att le och tänka – fy fasen, vad hon är bra!

Jag rekomenderar alla att läsa den som inte läst den. Och kanske speciellt till tonårstjejer.
För att öppna upp ögonen lite. Det är så lätt att hamna fel. Det kommer ingen bok kunna avvärja men kanske man får en liten tankeställare.

Nu skall jag bara få tag i Magdalenas nya bok – och hoppas att den är lite mer fylld av glädje än denna!

Tack återigen snälla Mona, du är en ängel!

3 thoughts on “”Det ska bli ett sant nöje att döda dig”

  1. Åh vad gullig du är, tack! Jag hade mina åsikter om fröken Graaf innan jag läste boken…och tokvände efter den. Hon är en sån sjukt jävla bra människa i verkligheten.

    Den nya boken är väry much more happy. För hon mår bra nu.

    Nu ska du tillbaka till husläkaren och be om en remiss för en GBP och innan du lägger dig på op-bordet så ska du sluta att röka.

    Punkt.

    • Mina åsikter om Fröken har ändrats tack vare dig och nu helt efter att ha läst boken.
      Sheisse, vad hon gått igenom. Det skulle Ingen människa behöva göra!

      Och ja, husläkare it is. 30 år, tjock och med kol. Låter ju som en höjdare för framtiden.
      Not! Suck!
      Sluta röka. Ja!
      punkt!

Kommentera

