”Nähädu, din idiot… jag vet minsann att det inte kommer någon.” Säger hjärnan.

cleaning
…På Spiderchicks blogg hittade jag denna och kände mig ack, så träffad…

Känner ni igen er?

Jag går ofta runt och småplockar. Småstädar. Lite här och lite där. I olika rum.
Det resulterar självfallet i att Ingenting blir ju någonsin helt färdigt.
Shame on me.
Städningen går lixom i sakta mak kan man säga. Väldigt sakta!

MEN – får man besök – Då jäflar.
För inte städar man dagen innan så det blir färdigt. Icke sade nicke.
Man springer runt som en skållad nakenråtta de sista tio minuterna innan besöket kommer och städar så det luktar bränt i hela lägenheten av effektivitet.

Varför – v.a.r.f.ö.r – kan man inte göra så annars?
Herregud, så mycket snabbare och smidigare. Så mycket tid man hade fått över till annat!
Jag försöker verkligen. Men hjärnan går lixom inte på det där som jag försöker lura i den:
”Nu kommer det folk – hääär skall städas”
”Nähädu, din idiot… jag vet minsann att det inte kommer någon.” Säger hjärnan.

Och ja, då går det ju inte .. så man lunkar på. Plockar lite här. Lite där.
Nu tänkte jag hänga tvätt. Borde dra av sängkläderna och slänga in dom direkt. Blir det gjort i ett och samma andetag?
Återstår att se. Det är så lätt att hitta annat under tiden.

Är det bara jag som är såhär inkonsekvent i mitt städande?
Ni andra?

Förövrigt – Någon som besitter husmorsråd ang. hur (i helvete) man får ren en ugn som inte blivit riktigt rengjord sedan 1800-kallt?

4 thoughts on “”Nähädu, din idiot… jag vet minsann att det inte kommer någon.” Säger hjärnan.

  1. Oja, så fungerar det definitivt här också. Lite extra tragiskt blir det också när man beaktar att jag fortfarande bor kvar hemma. Mitt lilla rum tar säg… 7 minuter att dammsuga och kanske 20-25 minuter att plocka undan den allmänna röran (erhm, ja alltså att hålla ordning är liksom inte min starka sida. Det ligger kläder, böcker, teckningar och oidentifierbart grejs lite överallt). Typ en halvtimme skulle det ta alltså. Om jag bara städade lite oftare ( alltså nnan läget blir akut) skulle jag klara det på en kvart. Och OM jag bara plockade undan efter mig med en gång skulle jag klara mig på de där 7 minuterna i veckan. Men nej det blir 30-40 minuter var tredje vecka istället. Var fjärde om det är en dålig månad. Om jag inte får besök alltså får då minsann tar jag tag i röran ändå. Men det är tyvärr inte helt sant det heller, det beror på VEM som kommer. Alla föräras ej ett städat rum. Om jag känt personen länge åker inte dammsugaren fram, om det däremot är någon som aldrig varit hos mig förut eller som bara varit här ett fåtal gånger då jävlar blir det fart på mig. Det gäller ju att framstå som ordningsam så länge det bara går.

    • Haha! Tack för en underbar kommentar!
      Jag förstår dock inte – varför – Man inte kan vara så diciplinerad att man bara tar dom där minuterna det faktiskt tar.
      Man Mår ju bättre, man är nöjdare och det BLIR INTE LIKA JÄFLA JOBBIGT NÄSTA GÅNG! ;)
      Men men.. kanske.. någongång.. när vi blir vuxna? ;)

Kommentera

