Day 4 – Something about you´r childhood…

litenlitene

Det doftade höst ute. Någon hade eldat upp en lövhög. Minns inte om det var vi eller grannen. Eller om grannen ens hade byggt färdigt huset på den tiden?
Det var lite Bullarebynkänsla över vår gata.
Ungarna sprang ut och in hos varandra, det var en sådan där fin gemenskap ni vet.
25 år senare har vi fortfarande någon sorts relation allihopa.

Jag minns i alla fall den där kvällen då det luktade höst och eldade lövhögar.
Jag minns hur jag blickade ut över den stora granen i trädgården. Den granen som hade lite konstig form och sträckte sig sådär upp i himlen.
Ibland när jag går förbi granskog kan jag slungas tillbaka i tid. Till då man låg på rygg under trädet och bara tittade upp i himlen. Kände grandoften.

Den där kvällen så sken eftermiddagssolen över den stora altanen och in i vardagsrummet.
Den sken över den öppna spisen, över marmorbordet och över det fina matsalsbordet som säkerligen var dyrt på den tiden och gjort av något fint träslag. Jag minns bara att det var brunt och glansigt och såg dyrt ut.

Över matsalsbordet hängde det en kristallkrona. En stor och vacker kristallkrona.
Just den eftermiddagen sken eftermiddagssolen i kristallkronan så vardagsrummet fylldes av solkatter. Hela vardagsrummet.

Jag minns att jag dansade ikapp med solkatterna.
Jag – en liten 5-6 åring med solblekt hår och glugg.
Då kände jag det som jag idag beskriver som livet.
Jag kände livet i mig.

Jag minns den höstdagen med värme. Jag minns hur det doftade där jag dansade runt i solkatternas vackra sken.
Jag minns musiken som spelades på våran 4-vånings stereo.
Kassettband, Radio, Cd -spelare och Skivspelare längst upp.

När jag blir stor skall jag ha en kristallkrona. En kristallkrona som skapar de vackraste av solkatter. Och en trädgård där man kan elda löv.
Sedan hoppas jag att Liten fortfarande är liten och ser magin och känner livet i sig …
Och dansar – för allt hon är värd.
Övriga inlägg i 30 days – Blog Challenge hittar ni här.

Kommentera

