Det fantastiska med sjukvården…

Som bekant är Liten´s mage knepig. Det har den varit länge.
Vi ringde in igår och fick en akut-tid idag. Väl och bra. Vi tackar och bockar!
Det är änna lite akut när ungen kräks oprocessad mat. Om än ”bara” en gång och sedan en gång till på natten. Fast då bara vätska med klumpar i.
(vi ber om ursäkt för infon!)

Kommer till sjukvården idag och inser ganska direkt att det är … turbulent.
Datasystemet är nere. Funkar icke. Kan inte anmäla oss, kolla vilken läkare vi skall till eller kolla journaler.
Det bådar bra det här.

Efter ett tag kommer det lite random läkare och tar patienter lite som det .. passar.. kan man tycka. För ingen visste ju vem som skulle till vem. Inte heller vi.
Men efter inte allt för lång tid fick vi komma in till en läkare.
En läkare som var ack, ack så stressad och pratade väldigt fort. Och ptja, det i sin tur är väl helt ok … Men ….

Han tar lite uppgifter. Lyfter upp liten på bänken. Klämmer och lyssnar lite.
Det han säger är: ”Ja, men vilken tur att vi hör tarmljud, så behöver vi ju inte operera dig nu!”
Nej, jag kan väl kanske inte tycka att det är speciellt pedagogiskt när han knappt sagt ”hej” till barnet innan.
Men ok … låt gå. Hade det bara skett något mer.
Men icke.

Inga prover ordineras. Inga remisser skickas. Ingenting görs. Han mer eller mindre pratar i munnen på mig samtidigt som han upprepar samma saker.
Lactulos och microlax.

Nu har det ju sig så att ungen har stått på konstant laktulos i över ett år. Närmare två. Det har inte hjälpt. Vi har blivit ombedda att sluta med den. Men nej, det kunde han inte lyssna på.
Microlax – jo, det kunde kanske funkat … men vi testade det i förrgår och det gav ingen effekt alls. Inget laxerande där inte.
Men joodå, det skulle vi testa igen.

Ok, ok… visst. Jag är inte främmande för att testa saker fler gånger. Men jag hatar att bli överkörd. Jag hatar att inte bli lyssnad på, tagen på allvar.
Jag hatar att känna att vi är ”ett besvär” och att personen i fråga bara vill bli av med oss för att kunna ta in nästa. Beta av kön. Läkarvården skall inte vara så!
Även fast jag vet allt om tidspress och nedskärningar.
Det är barn det handlar om. Människor.
I detta fallet Mitt barn!

Bad doctor

 

Bild lånad från Google men likheten var skrämmande!

Vi har Bvc tid på onsdag. Då skall vi be om att få boka en läkartid via dom istället. För att se om vi kan remitteras vidare därifrån. För det är inte normalt det här.

Men bitter – nej, herregud – Vem kan tro något sådant?

Jag tror vi säger Godnatt nu! Imorgon är det nämligen inskolning på det nya dagiset!
Så, så Efterlängtat!

2 thoughts on “Det fantastiska med sjukvården…

  1. Blir så förbannad över att det ska behöva vara så i välfärdssverige att man ska behöva slåss för att få vård till sina barn. Att de ska lyssna på en och ta det mans äger på allvar för vem känner barnen bättre än dess egna föräldrar?!
    Sjukt!
    Tråkigt att det blev som det blev. Bara att säga så till en liten människa om operation… suck! W skulle hoppat upp i taket om hon var det minsta osäker på om det var ett skämt.
    Idiot!

    Jag har en vän vars son har problem med magen och det i samma utsträckning som det du beskriver här med akut m.m.
    Ska kolla med henne vad han fick senast för det har faktiskt hjälp coh det är sån skillnad.

    Glöm inte bort falukorven…! Extra fin! =)

    • Jo, jag blir oxå förbannad! Tacka gudarna för att mitt barn faktiskt tycker om att gå till doktorn!
      (förrutom när de sticker henne i fingret som de gjorde förra gången. Tre rör blod från fingret Utan emlakräm… Tryck, skrapa av blod, tryck, skrapa av blod.. det var helt sanslöst!!)
      Men ja… helt enkelt – Jag blir så trött och ledsen!!

      Kolla jättegärna med din vän! Blir väldigt tacksam för alla tips!! (speciellt nu när man tycker att man testat det mesta :s)

      Haha.. Skall försöka minnas falukorven. Men påminn mig om en vecka.. vi åt nämligen korv Stroganoff idag! ;))

Kommentera

