Främmande kramar och ett tack till livet…

Vi klädde på oss för att ta en sväng ut i någon närliggande pulkabacke idag.
Miljontals snöflingor yrade runt våra väl påklädda kroppar.
En vinterdag på sitt vackraste. Lagom kyligt. Lagom grått.

Jag hörde en barnröst. Ni som varit med en liten stund vet att det är sällsynt här ute i skogen.
Självfallet var det tvunget att kollas upp.
Det var ett barn. En liten flicka i 5-6 årsåldern. Söt som socker.
Och självfallet började vi prata…

Hennes mamma kom. De skulle ut på promenad. Den lilla skulle bara hämta posten först.
Det var tydligen bra post. Kvinnan blev med ett näst intill tårögd av glädje och innan jag visste ordet av det hade både jag och talibanen fått varsin stora, spontana kram med orden – ”Det var Meningen att jag skulle träffa dig. Du bringade lycka med dig”
Och det kändes vansinnigt fint.
Kvinnan fick ett brev hon väntat otåligt på ett halvår. Nu kom det med glatt besked.

Kvinnan struntade i promenaden, bjöd hem oss på kaffe och kärleksmums.
Ett varmt, ombonat hus man märkte var fullt av familjelycka och kärlek.
Sådär att man nästan blev lite rörd inombords.
Två timmar passerade fort och samtalen flöt lätt på medan kaffet sörplades ur och blev kallt.

De var tvungna att åka iväg på träning med ett av barnen. Vi skulle hem och laga middag.
Jag är dock övertygad om att vi ses snart igen och jag gick hem med ett leende och en lapp med ett telefonnummer i fickan.
Ring oss – anytime.

Det får mig att få upp hoppet lite om mänskligheten. Tänk om alla möten var sådana där.
Varma, fina och genuina?

Med varmt hjärta och en sista kopp kaffe stoppar jag minnet på en liten ledig plats i hjärtat.

Tack livet. Jag behövde det här mötet just nu!

lökholmen

4 thoughts on “Främmande kramar och ett tack till livet…

Kommentera

