Och Sverige rasar över Laila Bagge…

Laila Bagge har bloggat och jag satte hela jäfla frukosten i halsen.

Jag känner inte Laila Bagge. Jag känner inte den hemlöse som hon ”spände ögonen i”.
Jag vet inte vad just h*n hade för bakgrund.
Jag vet inte om det var en mobil han köpt för egna pengar eller om han hade fått mobilen. Han kanske till och med hade snott den. Det vet ingen av oss.
Jag vet inte om han var en fejk-tiggare som det så fint kallas heller.

Men jag vet – med så väldigt stor säkerhet att det egentligen inte är det, det handlar om.
Det handlar om Lailas (vad det för mig verkar) vara en brist på empati och förståelse.
Hur kan hon tänka på det viset hon gör? I ett litet blogginlägg spottar hon på så väldigt många hemlösa. För att de har en mobiltelefon. Och hon är inte ensam.

Detta är förmodligen en mobil de förmodligen fått eller köpt för 99 kronor. En i deras värld kanske största tryggheter!

Hur mår Ni därute som läser utan Eran mobil eller i vissa fall hemtele/internet. Hur känns det om ni vore utan en månad. Om ni inte kan ringa eller meddela er på något vis om något händer? Skulle det kännas ok? Tänk Er att ni bodde på gatan. Hade ni känt er utsatta eller trygga? Hade det varit bättre eller sämre att investera i en mobiltelefon?

Nu kan vi ju även konstatera att ni både har tak över huvudet och säkerligen ett helvetes större kontaktnät än vad vår käre hemlöse hade.
Jag tror att h*n är i väldigt mycket större behov av den här mobiltelefonen än vad du eller jag är.

Jag säger inte att vi skall gå och ge alla hemlösa vi ser en mobiltelefon. Men vi måste sluta vara så förbannat snabba på att döma. Även jag. Jag vet det.

Men ja du Laila, du har verkligen skitit i det blåa skåpet och gnuggat dig i ansiktet med det.
Riktigt, riktigt illa ser det ut.
Sorry – alla kan vi göra fel – men det här var väl lite över gränsen va?

Men det var ju fint av dig att du bad om ursäkt för det – verkligen!

2 thoughts on “Och Sverige rasar över Laila Bagge…

  1. Efter några år i Oslo.. så kan jag lite förstå Lailas utspel. Det är faktiskt ganska så irriterande när det sitter en ”hemlös” vid varje hörn, som sen tar t-bane hem och står med både det ena och andra i händerna. Jag ger aldrig en krona till dem. Är det en lösning att vi skall ge dem pengar för att sitta där, nej, då kan man hellre starta en fond, som ger dem möjligheter i livet.

    • Men hur kan hon veta att just h*n är en av dom? Jag förstår självfallet vad du menar. Absolut! För det är klart det finns både ”bra” och dåliga” hemlösa.. (hemskt dåligt uttryckt) Men HUR vet man? Egentligen?
      Även fast jag generelt Endast ger pengar till svenska invandrare. Fördomsfullt det med kanske men…
      Att som ”känd” …kasta ur sig sådant när hon inte vet alla fakta tycker jag känns ogenomtänkt. För egentligen så vet hon inte – även fast hon kanske tror! Och Det irriterar mig! Gränslöst!

      Och fonder vette fan – blir väl som med soc – våra egna får inte ett skit medan våra nya landsmän åker runt i nya bilar och föder släkten. Hell no!

Kommentera

