Christmas part 2

julen 2012 2

 

Vi ”firar” Lilla Julafton i våran familj. Eller ja, vi har våra traditioner.
Vi klär gran, öppnar ett paket på kvällen, dricker glögg och kollar på Grevinnan och Betjänten. Bland annat.
I år skulle jag jobba den dagen så vi fuskade och tog det en dag  tidigare.

Efter en lång frukost så begav vi oss ut i skogen med bästa Lillebror Niklas. Här skulle det nämligen skjutas gran.
Jag minns så väl från min egen barndom… Spänningen, doften, letandet, att hitta den perfekta granen …
Jag ville ge allt det här vidare till lillskrot… Hon skall oxå få dela de här vackra minnena. Tack vare Niklas så fick hon det. En lycklig liten skrutt var hon…. även fast hon tyckte skotten var lite läskigt höga…

Med yxa och brödkniv fick fixat granen. En och annan svordom kanske gick åt när man satte på ljusen med …: )
Har aldrig satt på ljus på en julgran. Det är mammas jobb. Och nu inser jag hur vansinnigt tacksam jag är för att hon alltid gjort det jobbet. Gudars, vilket skitgöra.
Note to self – nästa gång – ring en vän!

Granen blev klädd. Påsarna packade och vi begav oss hem till mormor.
Det blev raqlette till middag och ännu en gran som skulle kläs. Glögg som skulle drickas och jullåtar som skulle lyssnas på.
Den norska versionen av ”Körslaget” hade sin final och jag vet inte om rätt lag vann men de var duktiga allihopa.

Jobbade lilla julafton. All day long. Hem och sova. Återuppta kontakten med en gammal, saknad vän. Jag hoppas vi får chansen att sammanstråla snart!

Sov och sov… vaknade av mig själv … ligga lite extra. Bara för att man kan. Känna att det är julafton .. och skynda, skynda hem till mormor och nyvaken Taliban…

Så blev det jul i år oxå …

En vit, strålande, fridfull jul mitt i skogen!

Kommentera

